FANDOM

Polyphemus

Polyphemus on toinen kolmesta jättiläisplaneetasta, jotka kiertävät kaksoistähteä Alpha Centauri A:ta (ACA). Hieman Saturnusta pienemmällä ja tiheämmällä Polyphemuksella ei ole omia renkaita, mutta jota kiertää neljätoista kuuta. Merkittävin kaikista kuista on Pandora (Alkuperäinen nimi Coeus).

Visuaalisesti Polyphemus muistuttaa sinistä/sinipunaista versiota Jupiterista, vähemmän silmäänpistävillä vöillä ja suuremmalla pyörremyrskyllä. Planeetan nimi on peräisin tästä isosta silmää muistuttavasta myrskystä; Polyphemus oli Poseidonin jättimäiskokoinen, yksisilmäinen poika Kreikan mytologiassa.

Polyphemusta kiertävien neljäntoista kuun lisäksi kaasujättiläistä kiertää suuri ja pieni planetoidi sen L4 ja L5 Lagrangen pisteissä. Koska Polyphemuksen kiertorata sijaitsee ACA:n elinkelpoisella vyöhykkeellä, jossa sopivan kokoisilla planeetoilla ja kuilla voisi olla nestemmäistä vettä maanpinnalla ja sen vuoksi voivat tukea elämää.

Riippuen missä kuut ovat kiertoradallaan, Pandoralla voi olla kaksi tai jopa kolme kuuta taivaalla samanaikaisesti. Riippuen ACA:n asemasta, Pandora ja muut kuut heittävät tummia varjoja Polyphemukseen, niin kuin kauneuspilkkuja.

Wiki Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Avatar Wikiä laajentamalla artikkelia ja poistamalla tämän mallineen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki